تحلیل پدیده شکار سلطنتی در عصر قاجار
نویسندگان
چکیده مقاله:
هدف: هدف این نوشتار بررسی سنت شکار بهعنوان یکی از رسوم مورد علاقه حکام قاجار است. سنت شکار در سیر پادشاهی ایران در قبل و بعد از اسلام تا زمان تأسیس سلسله پهلوی، ازجمله آداب و رسوم پادشاهان و در مقام نظر، از الزامات مقام شاهی بوده و یکی از صفات لازمه پادشاهان به شمار میآمده است. بااینحال فرض بر این است که خوشگذرانی و صرف اوقات فراغت در شکارگاهها یکی از علل اصلی توجه شاهان قاجار به امر شکار بوده است و بررسی آن مسئله اصلی این مقاله است. در این راستا به سؤالات زیر پاسخ میدهد که چرا برخی از شاهان قاجار بهرسم شکار توجه ویژهای داشتند؟ و این سنت با چه روندی اجرا میشد و دارای چه آثار و تبعاتی بود؟ روش و رویکرد: این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با اتکا به متون اسنادی- کتابخانهای به واکاوی موضوع میپردازد. یافتهها و نتایج: نتایج نشان میدهد که توجه شاهان قاجار ازجمله فتحعلیشاه، ناصرالدینشاه و مظفرالدینشاه به شکار علاوه بر خوشگذرانی و سرگرمی، انگیزههای سیاسی و کسب مشروعیت از طریق اثبات توانایی تیراندازی خود بود که با تشریفات خاص اجرا میشد. این رسم همچنین نقش زیادی در تحمیل هزینهها و کمتوجهی به امور داخلی نیز داشته است.
منابع مشابه
تحلیل و بررسی جایگاه شکار سلطنتی و کارکردهای متنوع آن در عصر صفوی
شکار همواره به عنوان یکی از مهمترین تفریحات سلطنتی در میان دودمانهای حاکم بر ایران مطرح بوده. دوره صفوی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ به گونهای که شکار با اقبال گستردهای از جانب اکثر شاهان صفوی روبهرو شده است. خاندان صفوی تلاش میکردند از ظرفیتهای متنوع این ورزش بهرهبرداری نمایند. شکار سلطنتی در دوره صفوی به شیوههای گوناگونی انجام میگرفت، و کارکردهای متنوعی را به همراه داشت. این مقاله ...
متن کاملقرابتهای سبکشناختی و ساختاریِ پرترههای سلطنتی و عامیانه در عصر قاجار
نقاشی قاجار دارای مضامین گوناگون و بدیعی است که بهترین نمود آن در مکتب «پیکرنگاری درباری» جای دارد. این پرترههای درباری، در یک تقسیمبندی کلی، مشتمل بر سه حالت ایستاده، نشسته و سوارهاند. در این بین، تکچهرههای نشسته بهلحاظ ساختار فیزیکی و طرز ایستایی دارای مشخصاتی هستند که بعدتر در حوزهی شمایلنگاری یا پیکرنگاری عامیانه جلوهگر میشوند. اما بازنمایی این چهرهنگارههای سلطنتی در حیطهی غیرد...
متن کاملمجمعالصنایع (تجربۀ نوگرایی در مشاغل کارگاههای سلطنتی دورۀ قاجار)
روند نوگرایی علمی، اجتماعی، و فرهنگی در دورۀ قاجار با تاسیس مدارس ویژهای مانند دارالفنون و مجمعالصنایع همراه است. در مورد دارالفنون کم و بیش مطالب درخوری در دست است، اما در مورد مدرسۀ مجمعالصنایع، اطلاعات زیادی وجود ندارد. این مدرسه، در دورۀ میرزا تقیخان امیرکبیر و بر اساس الگوی کهن تولید خرده کالایی در بیوتات سلطنتی برپا شد تا مانند موسسهای پیشگام در راهاندازی برخی رشتههای جدید تولیدی و...
متن کاملبررسی بصری طغرا و مُهرهای سلطنتی ایران ( ایلخانیان-قاجار)
دراین پژوهش توصیفی- تحلیلی که گردآوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای، میدانی و بررسی مستقیم آثارصورت گرفته است، هدف اصلی بررسی نقش مُهر و طغرای پادشاهان در باز? زمانی دور? ایلخانیان تا دوره قاجار بوده است که از جمله نشانه های سلطنتی و نماد اقتدار خسروی محسوب می شوند و سجع مکتوب برآنها، عمدتاً انعکاسی در افکار و عقاید مذهبی شاهان داشته است. آنها به ویژه تعمد داشتند هویت شیعی مذهبی خود را به وسیله ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 26 شماره 4
صفحات 42- 63
تاریخ انتشار 2016-12-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023